Els bous de mirada humida i pacient són el símbol del temps i la disciplina de l’antiga vida pagesa. La imatge de la parella de banyuts cenyida al jou que camina al mateix pas tot arrossegant el carro o l’arada és de les més buscades pels col•leccionistes dels trossos de passat que són les fotografies antigues. La causa és que de totes les imatges, la dels bous és la que ens trasllada al concepte remot de la vida a pagès. El pas lent, acompassat dels bous, com si fossin broques d’un rellotge a la inversa, ens traslladen a l’època en què el pagès es llevava amb el cant del gall i se n’anava a dormir quan veia que el sol s’amagava sota les muntanyes. Era un temps en què el pagès entrava a la cort cada matí pel camí que havien endurit generacions d’avantpassats seus i feia els mateixos gestos i les mateixes feines, com si no hi hagués hagut cap canvi en el decurs dels mil•lennis.
La parella de bous era signe de casa bona perquè hi havia cases més pobres que usaven les vaques de la llet per llaurar i per estirar el carro. La doma de vaques per estirar el carro és ben antiga. Ja la va definir Publi Virgili Maró (Mantua 70 aC- Brindisi 19 aC) a Les Geòrgiques. Virgili hi explica que la millor vaca de cria és la que té l’esguard feréstec , el cap lleig, el bescoll gruixut i la barballera que li penja del mentó fins a les cames, i encara, un flanc allargat sense mesura; tot és gran en ella, fins la peülla, i, sota les banyes retorçades cap a dins té les orelles piloses. L’escriptor de la Roma del temps d’August diu . Virgili aconsella que l’animal es pot dur a la reproducció entre els quatre i els deu anys. Segons ell, fora d’aquests límits no es bona per a la reproducció, ni forta per a l’arada. Virgili aconsella al pagès que cada any escolleixi plançons per al renovament del ramat. Sobre l’ensinistrament de vedells explica que cal entrenar-los ja de petits, mentre llur capteny juvenil és dòcil i llur edat flexible I, de primer , subjecta’ls al coll cèrcols balders de vímet prim ; tot seguit, quan llurs colls abans lliures, s’hauran avesat a la servitud, enganxa els jònecs de dos unint-los amb veritables colleres, i força’ls a marxar plegats; i que ja sovint arrosseguin per terra carros buits i deixin a penes traces a la superfície de la pols.
Durant segles el pagès va seguir els consells que exposa Virgili a Les Geòrgiques. Li arribaven a través de la paraula de gent que n’havia llegit traduccions o de manuals copiats o inspirats directament. Moltes vegades sense saber-ho, el pagès català seguia l’anàlisi del conreu de cereals, els consells d’arboricultura; sobretot la vinya i els mètode d’apicultura que hi ha exposats a Les Geòrgiques. Està provat que per fer el seu poema didàctic, Virgili es va inspirar en l’obra Els treballs i els dies d’Hesíode (s VIII aC) i en els Phaenomena ( 280-260 aC)d’Arat de Solos.
Era ben antic el temps dels bous i bé que va durar.
Va venir un dia en què la tracció de sang va ser substituïda per estris mecànics i amb ella es va acabar un concepte de temps que se’n va en la nit del temps per arribar al principi. És a dir quan l’home va deixar de ser un caçador nòmada per convertir-se en agricultor. La màquina va ser el trencament més gran en el temps agrícola i en la vida dels homes. Fins els poetes van deixar d’escriure Bucòliques o si més no van haver de fer-ho diferent. Els locus amoenus van canviar perquè els fils d’electricitat, les carreteres i fins i tot els avions que solcaven el cel els profanaven. Eren ven bé el senyal que la humanitat havia fet el canvi més gran de tots els segles. La mecanització però significava la desaparició de les cases petites, de les que no podien tenir bous i havien d’aprofitar les vaques per estirar l’arada. Després van desaparèixer les cases de bous i ara les més grans masies s’han transformat en hotels que venen el poc que queda dels locus amoenus i del temps vell, el que anava sense rellotge de polsera. La pregunta és si la Terra podrà suportar el nou temps, la pressa, la mecanització, el soroll, la brutícia i tot el que comporta un temps jove, sense experiència, sense manuals de més de 2.000 anys. Unes ensenyances que estaven escrites a pas de bous, a través de poemes didàctics, a través de la cerca de la bellesa i de la utilitat enraonada. Llavors els residus que no se’ls menjava la terra, se’ls menjaven els animals domèstics i no hi havia problemes perquè tot s’aprofitava. Ara, no: ara tot va de pressa i no hi ha prou manuals que ens ajudin a desfer-nos de la brutícia, ni de les presses ni de l’urbanisme.
Els bous caminaven al ritme que marcava el sol, en canvi les màquines caminen al ritme que marca l’home.
La qüestió està en quan de temps el món podrà suportar la desenfrenada cobdícia de l’home .
Xavier Valeri